Consumenten met zonnepanelen op hun dak lijken in tijden van torenhoge energieprijzen spekkoper. Door de gunstige salderingsregeling streep je de stroom die je opwekt af tegen de stroom die je verbruikt. De overheid is van plan om deze regeling de komende jaren af te bouwen. Consumenten worden hierdoor steeds afhankelijker van de terugleververgoeding van hun energiemaatschappij. Maar is dit al goed geregeld?
Wat is salderen?
Wanneer je met je zonnepanelen meer stroom opwekt dan je op dat moment zelf verbruikt, lever je die stroom naar het elektriciteitsnet. Stel, je hebt zonnepanelen en wekt in een jaar 4000 kWh (kilowattuur) stroom op, het meeste in de zomer. Je verbruikt gemiddeld 250 kWh stroom per maand, dat is jaarlijks 3000 kWh. Dan wordt die 3000 kWh op jouw energierekening afgestreept tegen 3000 kWh die je zelf hebt opgewekt. Dit heet salderen. Zo profiteer je ook in de donkere wintermaanden van de stroom die je zonnepanelen hebben opgewekt.
Terugleververgoeding
In dit voorbeeld hebben we netto 1000 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Hier geeft je energiemaatschappij een tarief voor. Dit heet de terugleververgoeding. De overheid is van plan om salderen stapsgewijs af te bouwen. In 2025 mag je nog voor 67 procent salderen, stapsgewijs zal dit omlaag gaan tot je in 2031 helemaal niets meer mag salderen. Je bent dan volledig afhankelijk van de terugleververgoeding.
Kalenderjaar | Te salderen |
2022 | 100 procent |
2023 | 100 procent |
2024 | 100 procent |
2025 | 64 procent |
2026 | 64 procent |
2027 | 55 procent |
2028 | 46 procent |
2029 | 37 procent |
2030 | 28 procent |
2031 | 0 procent |
Wat is redelijk?
Dit moet een ‘redelijke terugleververgoeding’ zijn. Maar wat is redelijk? Tot 2014 was dit netjes geregeld: minimaal 70% van het kale leveringstarief was een redelijke vergoeding. Momenteel is er geen vastgestelde minimale vergoeding. Minister Jetten (EZK) zegt voornemens te zijn het wettelijk minimum vast te stellen op 80 procent van het kale leveringstarief. Dit moet worden vastgesteld in de nieuwe Energiewet.
Terugleververgoedingen blijven achter
Hoewel de energieprijzen de afgelopen maanden enorm zijn gestegen, is dit bij de terugleververgoedingen niet het geval. Zo kreeg energiemaatschappij Eneco in augustus een bak kritiek over zich heen toen ze bekend maakten de terugleververgoeding naar 9 cent te verlagen. De afgelopen jaren was de terugleververgoeding van Eneco gekoppeld aan het tarief dat klanten zelf betaalden. Na kritiek over onder meer de Consumentenbond, geldt de terugleververgoeding van 9 cent alleen voor huishoudens met een variabel contact.
Reactie Eneco
In een reactie aan Radar zegt een woordvoerder van Eneco dat de terugleververgoeding is gebaseerd op de waarde van de teruggeleverde energie op de markt. Lees hier de volledige reactie van Eneco
Essent en Vattenfall
Van de drie grote energiemaatschappijen heeft Essent de laagste terugleververgoeding. 5,5 cent per kWh komt bij lange na niet in de buurt van de 80 procent waar minister Jetten (EZK) naartoe wil. Vattenfall heeft onlangs hun terugleververgoeding verhoogd: sinds september 2022 is deze vergoeding 16,8 cent per kWh.
Maandelijks salderen
Voor de meeste huishoudens met zonnepanelen wordt het vanaf 2025 pas echt belangrijk wat hun terugleververgoeding is. Tot die tijd kunnen ze immers jaarlijks salderen. Klanten van Budget Energie profiteren niet van deze gunstige regeling. De energiemaatschappij (waar ook NLE onder valt) biedt contracten aan waarbij de prijzen maandelijks meebewegen met de markt. Dit is volgens de energiemaatschappij de reden om ook maandelijks te salderen. ‘Bij een klant met variabele tarieven wijzigen de tarieven iedere maand, waardoor wij deze klanten per maand salderen’, aldus Budget Energie.
Ongunstige regeling
Dit is zeer ongunstig voor huishoudens met zonnepanelen. In de zomermaanden krijg je een lage terugleververgoeding en in de winter kun je niet profiteren van in de zomer opgewekte stroom. Maar mag dit zomaar? ‘Uit de wet volgt niet expliciet over welke periode de saldering van de hoeveelheid ingevoede en onttrokken elektriciteit dient plaats te vinden, maar dit blijkt wel duidelijk uit het amendement waardoor de salderingsregeling in 2004 van kracht is geworden’, schrijft minister Jetten (EZK) als antwoord op kamervragen van Henri Bontenbal (CDA). De minister heeft de Tweede Kamer een noting van wijziging gestuurd waarmee hij expliciet wil vastleggen dat energiebedrijven jaarlijks moeten salderen.
Reactie ACM op salderen
Ook de ACM vindt dat energieleveranciers moeten salderen bij de jaarlijkse eindafrekening, maar dat de regels hierover onduidelijk zijn. ‘Omdat nu niet expliciet in de wetgeving staat dat salderen jaarlijks moet, wordt het woordje ‘jaarlijks’ toegevoegd in het salderingsartikel in de Elektriciteitswet. Dit betekent dat salderen over een andere periode (bijvoorbeeld per maand) niet mag. Omdat deze aanpassing in de wetgeving nog niet is doorgevoerd en er in de wetgeving nu dus nog niet expliciet staat dat salderen per maand niet mag, kan de ACM hier nog niet op handhaven.’
Geen compensatie afdwingen
Maar wat betekent een wetswijziging voor klanten van Budget Energie die de afgelopen maanden stroom hebben geleverd aan het net? Weinig, blijkt uit een reactie van de ACM. ‘Ook als de wettekst is aangepast kan de ACM geen compensatie afdwingen met terugwerkende kracht. In algemene zin heeft de ACM niet de bevoegdheid om een financiële compensatie voor consumenten op te leggen bij een leverancier. Daarvoor zal de consument naar de rechter moeten stappen. Budget Energie laat weten zich te gaan houden aan de nieuwe wet, mocht het met de nieuwe wet verplicht worden om jaarlijks te salderen.
Bron: Radar
コメント